
48u later...
48 uur na de gebeurtenissen van vrijdag zijn ook wij nog steeds aan het bekomen van een weekend dat helemaal anders verliep dan we maandenlang hadden voorbereid.
De voorbije dagen stonden volledig in het teken van afbouw, opruimwerk en het terug ophalen van materiaal. Intussen is bijna alles opnieuw opgeborgen. Onze loods staat weer gevuld met signalisatie, finishmateriaal, bevoorradingen, hekkens en duizenden andere zaken die klaarstonden voor een mooie 45ste editie van de Nacht van Vlaanderen.
Vrijdag stond alles klaar.
De startnummers waren verdeeld, de parcoursen waren uitgezet, de bevoorradingsposten waren voorbereid en honderden vrijwilligers stonden paraat om duizenden lopers en wandelaars te ontvangen.
Na overleg met de bevoegde instanties en op basis van de beschikbare informatie en adviezen van de betrokken veiligheids-, medische en weerspecialisten werd beslist om de Nacht van Vlaanderen niet te laten doorgaan. Een beslissing die wij als organisatie mee hebben ondersteund, hoe moeilijk die ook was.
Dat de weersomstandigheden zich uiteindelijk in Torhout anders ontwikkelden dan gevreesd, verandert niets aan het feit dat deze beslissing genomen werd op basis van de informatie die op dat moment beschikbaar was. Veiligheid van deelnemers, vrijwilligers en medewerkers stond daarbij altijd voorop.
Voor onze deelnemers was dit een enorme ontgoocheling. Voor onze honderden vrijwilligers, medewerkers, partners en sponsors evenzeer. Achter de Nacht van Vlaanderen schuilen immers maanden voorbereiding, duizenden uren werk en een engagement waar we bijzonder trots op zijn.
De vele steunberichten, begripvolle reacties en warme woorden die we de afgelopen dagen mochten ontvangen, doen dan ook ontzettend veel deugd. Ook tijdens de Batjestocht op zaterdag voelden we veel begrip en respect van de wandelaars die aanwezig waren. Daarvoor willen we iedereen oprecht bedanken.
De komende dagen en weken nemen we de tijd om alles grondig te evalueren. Daarbij bekijken we hoe we omgaan met de gevolgen van deze annulatie voor de editie 2026 en welke mogelijkheden er zijn voor onze deelnemers. Dit vraagt overleg met verschillende betrokken partijen en kan niet op enkele dagen tijd worden afgerond.
Zodra hierover meer duidelijkheid bestaat, communiceren we opnieuw via onze officiële kanalen.
Tot dan vragen we nog even jullie geduld en begrip.
Bedankt aan iedereen die deel uitmaakte van wat normaal de 45ste Nacht van Vlaanderen had moeten worden.


























